Dienes és una
figura llegendària de les teories de l'aprenentatge, que ha deixat una
impressió duradora en el camp de l'educació matemàtica. Ha treballat a tot el món
difonent la seva visió de l'aprenentatge de les matemàtiques a través del
joc.
Dienes és l’únic
en el camp de l'ensenyament de les matemàtiques, per les seves teories de com
les estructures matemàtiques poden ensenyar des dels primers graus en endavant,
utilitzant múltiples formes de realització a través de manuals, jocs, contes i
la dansa.
Zoltan Dienes va
inventar els blocs lògics, un material didàctic amb el qual els alumnes poden
treballar de manera lliure i manipulativa,
creant experiències destinades a desenvolupar el pensament
lògic-matemàtic.
Els blocs lògics
ajuden a raonar, passant gradualment del concret a l’abstracte.
Amb l’ajuda
d’aquests blocs l’alumne és capaç d’organitzar el seu pensament, assimilant els
conceptes bàsics de forma, color, grandària i grossor, a més de realitzar
activitats mentals com seleccionar, comparar, classificar i ordenar.
Teoria de Zoltan Dienes, les 6
etapes de l’aprenentatge de les matemàtiques:
Etapa
1
El concepte d'entorn és de gran
importància perquè tot aprenentatge suposa un procés d'adaptació de
l'organisme a l'entorn. En la fase que precedeix a l'aprenentatge, l'organisme
es troba mal adaptat a una situació donada, i l'aprenentatge es produeix
mentre que l'individu és capaç de dominar les situacions que presenta
l'entorn. Així, en aquesta primera fase, es presenta al nen un entorn (real o
artificial) al que pugui adaptar-se. Aquesta adaptació té lloc en una fase de
joc lliure. Per exemple, si ens proposem que el nen aprengui els conceptes
lògics podem utilitzar el material dels blocs lògics.
Etapa
2
Després d'un cert període d'adaptació
de joc, el nen s'adonarà de les limitacions de cada situació. Hi ha una
sèrie de coses que no es poden fer i hi ha certes condicions que s'han de
complir abans d'aconseguir certs objectius. A partir d'aquest moment
estarà disposat a jugar comptant amb les regles del joc, la qual
cosa li portarà al joc estructurat. Aquestes regles vindran donades primer
pel mestre i després se li demanarà al nen que inventi altres.
Etapa
3
Evidentment jugar, encara que sigui
amb jocs estructurats segons unes lleis matemàtiques, no és aprendre
matemàtiques. Així que, per extreure d’aquest conjunt de jocs les abstraccions
matemàtiques subjacents utilitzem el mètode psicològic, que consisteixen en fer
que juguin a diversos jocs que tinguin una mateixa estructura però amb una
aparença diferent. Això és el joc del diccionari, en el qual el nen obté
l’estructura comuna dels jocs i es desfà dels aspectes que tenen manca
d’interès, produint-se en la ment una primera abstracció.
Etapa
4
Quan el nen ha identificat el
contingut abstracte dels diferents jocs, necessita d'un procés de representació
gràfica, la qual li permetrà parlar del que ha abstret, observar-ho des de
fora, sortir del joc, examinar-ho i reflexionar sobre ell. Aquestes
representacions poden ser mitjançant qualsevol símbol o icona visual, o fins i
tot auditiu, mitjançant gràfics, diagrames, taules de doble entrada, etc.
Etapa
5
Per realitzar la descripció i analitzar les propietats d'aqueta abstracció necessitem d'un llenguatge , aquesta és la raó per la qual els nens han d'arribar a la invenció d'un llenguatge. És convenient que cada nen inventi el seu propi llenguatge i que més tard, es discuteixi entre ells els avantatges i inconvenients, i adoptar entre tots el millor.
Etapa
6
En l'etapa anterior s'ha arribat a la
descripció de l'abstracció, però a partir d'aquesta es poden generar unes de
noves i més complexes a través de les regles de demostració, sorgint els
teoremes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada